tildainmelbourne.blogg.se

En blogg som handlar om tiden inför och under min utbytestermin på andra sidan jorden, vid La Trobe university i Melbourne.

Tilda vs yoghurten

Publicerad 2015-05-05 09:23:00 i Vardagsliv,

Det här med att handla mat när man är utomlands är ju lite annorlunda än hemma. För det mesta hittar jag det jag vill ha, men när det kommer till frukost har jag haft lite problem. Hemma brukar jag käka kvarg med bär och ett ägg, så håller jag mig mätt ett tag. Kvarg gav jag upp redan första gången jag kom till diary-hyllan här, som är fylld med massa fruktyoghurt och "extra light extra söt fast inget socker"-produkter. Till skillnad från hemma jagar de fortfarande fett snarare än socker här som den stora boven i kosten.
 
Hur som helst, efter att ha utvärderat yoghurthyllan bestämde jag mig för att köpa grekisk yoghurt, för då vet man vad man får. Den är ju rejält fet, men då håller man sig å andra sidan mätt längre, så det har blivit min standardfrukost. En annan bonus är ju att man kan använda det i matlagning också, kanonbra tänkte jag. 
 
Förra gången jag köpte yoghurt så var jag nöjd och glad och det första jag gjorde när jag kom hem var att göra fyra tacos-matlådor (innehållandes denna yoghurt) innan jag käkade kvällsmat. Jag tyckte det smakade lite lustigt, och kollade på yoghurtpaketet: sötad. Jaha. Så under två dagar käkade jag tacos med sötad yoghurt till lunch och middag. Inte någon höjdare.
 
Denna gången tänkte jag nä nu jäklar, så jag kollade VÄLDIGT noga vad skillnaden mellan förpackningarna för sötad och osötad var, och köpte nöjd två paket osötad yoghurt. Första paketet var kanon, och idag skulle jag öppna det andra, och såg en liten ruta jag inte sett innan. Jag kommer inte ihåg vad det stod, men när jag öppnade den upptäckte jag att jag fått tag i något som påmindre mer om creme fraiche and yoghurt. Jaha.
 
Jag tror yoghurten leder med 2-1, men skam den som ger sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tilda

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela