tildainmelbourne.blogg.se

En blogg som handlar om tiden inför och under min utbytestermin på andra sidan jorden, vid La Trobe university i Melbourne.

Sydney

Publicerad 2015-05-03 05:58:00 i Resor i resan,

Tack vare ANZAC day fick vi långhelg (det låg på en lördag så de bestämde att vi fick ledigt på måndagen?) så jag bestämde mig för att åka till Sydney och hälsa på Patric och Paul. Patric är en gammal familjekompis som var mer eller mindre som min farbror när jag var liten. Väldigt kul att se honom och hans Paul med andra ord!
När jag tagit mig till dem från flygplatsen slängde jag och Patric på oss hjälmarna och åkte ut med motorcykeln och sightseeade i Sydney. Väldigt kul sätt att se staden istället för en turistbuss! Det är verkligen en stor stad med många olika små områden.
Vi käkade lunch vid berömda Bondi Beach!
När vi satt och käkade tittade vi på himlen och sa "det blir nog inget med det där ovädret de pratade om" men det fick vi äta upp, för molnen började sakta byggas upp. Vi hann precis hem innan ett magnifikt åsk-, hagel- och regnoväder kom in! Vi var glada att vi inte var ute på motorcykeln längre. På kvällen var vi på ett jättetrevlig femtioårskalas med deras musikalvänner! Det regnade hela söndagen så vi hade en lugn och mysig dag inomhus, har längtat otroligt mycket efter en soffa så det var perfekt! 
På måndagen var det bara jag som var ledig pga mitt knäppa universitet (de lät oss inte vara lediga på Labour day som är en annan röd dag, men de flyttade tom anzac-day för att vi skulle få vara lediga då), så jag spenderade dagen turistandes för mig själv i solen. Jag tog först färjan från Patric och Paul i Grenwich in till Circular Quai och sen vidare till Manly.
Fantastiskt vacker stad! Både operahuset och framförallt Harbour bridge är verkligen storslagna.
I Manly fikade jag på ett jättemysigt svenskt café som hette fika! 
Självklart gick jag också ner och kollade på Manly beach.
Tillbaka i stan mötte jag upp två svenska tjejer som bor i Charlottes tower här på campus och käkade lunch med dom. Vi gick och kollade på blommorna som olika personer (och till och med länder!) hade skickat till ANZAC day-firandet som varit dagarna innan.
Sen sa jag hejdå till dem och gick en sväng i botaniska trädgården, till vänster har vi musikkonservatoriet!
På vägen hem till Patric och Paul från tåget går man förbi denna fantastiska utsikten. En fantastiskt bra helg, så mysigt att träffa Patric och Paul och Sydney är en väldigt vacker stad! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tilda

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela