tildainmelbourne.blogg.se

En blogg som handlar om tiden inför och under min utbytestermin på andra sidan jorden, vid La Trobe university i Melbourne.

Lite fler annorlunda grejer

Publicerad 2015-05-11 14:22:20 i Vardagsliv,

Jag kommer inte ihåg om jag klagat över detta innan, men jag tänker klaga ändå för det är så korkat. I programmeringen jag läser har vi två stycken assignments. Det speciella med programmeringsassignmentsen här är att de redovisas i sal som en tenta, så de gör alla studenters datorkonton helt blanka utan tillgång till internet så får man skriva koden på plats. Man har tillgång till uppgiften innan så man kan öva och fundera för sig själv eller fråga någon om hjälp, men de vill se så att alla lärt sig att skriva själva, vilket är ett bra system tycker jag. Problemet är att datorsalarna är så fullbokade så de hade problem att hitta en tid när de kunde ha redovisningarna. Då kom de på den briljanta idéen att ha det under påsklovet! Kanonbra, lov är ju till för att stanna hemma på sin kammare och programmera så det är perfekt. Vi var ett gäng som inte kunde under påsken så de fixade ett alternativt redovisningstillfälle för oss veckan efter, vilket gick bra.
 
Nu är det snart dags för assignment två och gissa om de har lagt den under vårt "study break". Kanonbra, då sitter jag på en segelbåt i Whitsundays och solar så inte blir det mycket programmerat då. Jag frågade vår lärare om ett alternativt tillfälle, men som jag förstår det måste det göras innan tentan, vilket är på onsdagen veckan efter. Lite tight om tid med andra ord, och problemet med datorsalarna kvarstår tydligen trots att det är tentaperiod. Det är väl inte hela världen om jag missar den, det är 20% av mitt betyg i stort och mina betyg konverteras inte till det svenska systemet ändå, men det är så ofantligt korkat att de inte tänkt på såna grejer! De kunde haft det under våra labbtillfällen till exempel, alla gör ändå inte det samtidigt eftersom att de tvingas ha de här extratillfällena. Om de ska ha loven till plugg får de iallafall säga till i tid! Lämna mina lov ifred, tack! 
 
Mitt tentaschema är spikat till slut och det var inga ändringar, vilket är en väldigt glad nyhet! Och jag har valt kurser hemma till hösten, vilket också är skönt. Två problem borta och ett nytt, ligger iallafall på plus!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tilda

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela