tildainmelbourne.blogg.se

En blogg som handlar om tiden inför och under min utbytestermin på andra sidan jorden, vid La Trobe university i Melbourne.

Magnetic Island och Whitsunday's

Publicerad 2015-06-07 10:19:00 i Resor i resan,

Det här lilla gänget tog sitt pick och pack och åkte iväg på en veckas semester över vårt study break. Vi flög upp till Townsville på östkusten på fredag eftermiddag och tog därifrån färjan (fruktansvärt gungig och äcklig) till Magnetic Island.
Nästa dag när vi vaknade käkade vi frukost och gick på upptäcktsfärd. Efter en mindre bergsbestigning i fukten kom vi till denna vackra bukten som jag inte kommer ihåg vad den heter. Det såg ut som ett vykort med kristallklart blått vatten, palmer och en liten segelbåt i fjärran.
När vi var tillbaka från promenaden hade vi bokat in en tur i ett wildlife sanctuary. Vi trodde att vi bara skulle gå runt och titta på allt, men det visade sig vara väldigt interaktivt och ví fick hålla massa olika djur! Här är erik och världens gladaste sköldpadda. Sköldpaddorna var äckligast för deras ben kändes som grodor. Eftersom att de inte kan andas under vatten har de en särkskild liten ficka under skalet där de tar in vatten som de kan utvinna syre ifrån om de behöver vara under vattnet länge, och när de kommer upp på land släpper de ut det vattnet i omgångar. Kan alltså kryssa av "bli kissad på av en sköldpadda" från min bucket list.
Nästa djur var en svart kakadua som åt fågelfrön från våra munnar, han var jätteduktig och rörde oss inte det minsta! Efter fågeln fick vi se en wombat som ni ser på bilden ovan. Jag hade tänkt mig dem som ganska små, väldigt söta och inte som den stora grisen de visade sig vara. Han var lite rolig, han är ett nattdjur så han var väldigt trött och förvirrad över varför han behövde gå ut och springa. Fun fact om wombats: De har en platt ben-skiva på rumpan som de använder som skydd mot rovdjur. Om de t ex blir jagade av en dingo så kryper de ner i sitt hål och kör upp rumpan mot öppningen så kan dingon inte skada dem. Om de är på riktigt bushumör kan de sätta sig ner och låta dingon stoppa in huvudet för att sedan krossa dess skalle mot taket när de reser sig upp igen. Denna platta rumpan delar de med koalor som är deras närmsta släktingar! De använder den dock för att kunna sitta i trädklykor länge.
Efter wombaten fick vi hålla denna lilla saltvattenkrokodilen!
Denna ödlan var nog det bästa djuret, han var söt och snäll och mjuk.
Denna ödlan hette pine tail lizard och från namnet kan man gissa att hans svans såg ut som en kotte. Vi fick också hålla en annan ödla som jag tror hette blåtunga.
Efter det var det dags för den efterlängtade "Koala cuddlen". Den var gosig, luktade lite häst/ko och var ganska tung! När det hade kommit till Eriks tur hade hon nästan somnat.
Sist på turen fick vi hålla en pytonorm. Jag var sist ut på denna och då var den ganska rastlös och ville gärna kravla iväg. Det gick bra dock och var väldigt häftigt! Alla höll alla djur (förutom Julia som bangade på en av ödlorna) och var väldigt modiga. En väldigt värd och lyckad tur!
På eftermiddagen låg vi en stund på stranden och vilade oss efter en lång och händelserik dag. Dagen efter hade vi en resdag och åkte buss från Townsville ner till Airlie Beach där vår seglingstur skulle gå från.
Seglingsturen började med att vi mötte upp båten vid lunch-tid, sen åkte vi iväg ut på havet. Det var vi fyra, tre i besättningen och tre andra turister som var med, väldigt lagom. Egentligen är båten anpassad för 14 personer men vi var väldigt nöjda att vi inte var fler. Första stoppet var snorkling, och här ser ni Charlotte och Julia i deras snygga stinger suits! De måste man ha för att minimera risken för att dö av en manet.
Efter snorklingen åkte vi in i en liten bukt på baksidan av ön Whitsunday där vi la till för natten. Kvällen bjöd på lite kortspel och tidig sänggång.
Det regnade hela natten, och på morgonen blev vi väckta tidigt för att åka över till Whitsunday och besöka Whitehaven beach och Hill inlet innan alla andra vaknade. Det hade klarnat upp och var en jättevacker morgon. Här är utsikten över Hill inlet.
Sen traskade vi ner på Whitehaven beach och kollade på bebis-lemon sharks i vattenkanten. Sanden är små kristaller (silica?) och det är därför den är så vit.
Efter att vi varit på Whitehaven åkte vi på en väldigt guppig tur till en annan bukt och snorklade. Vi hade turen att kunna klappa en superstor fisk som gillade brödet vår skipper hade med sig! När vi åkte vidare busvisslade han och denna mäktiga fågeln kom flygande. 2,2 meter mellan vingspetsarna!
Solen var framme hela dagen och det var riktigt skönt trots blåsten.
På eftermiddagen tog han oss till en liten ö som var täckt av tidvattnet halva tiden. Där visade han oss djurlivet under stenarna, allt från sjögurkor till krabbor och små fiskar. Han var fantastiskt duktig och lärde oss massvis om allt man kan tänka sig!
Där fick vi också stanna och titta på solnedgången.
Nästa dag var sista dagen på båten och första dagen det blåste tillräckligt mycket för att vi skulle kunna segla. Vi fick alla testa på att styra, inte så lätt som det verkar! Båten låg nästan ner pga blåsten, men det var väldigt kul att vi fick segla åtminstone en liten bit. På kvällen sov vi i Airlie beach och dagen efter åkte vi norrut mot Townsville igen och flög hem därifrån. En väldigt härlig resa!